Pages

image

Selamat datang ke blog nih..

.... dan ingatlah bahawa, orang yang bertuhankan nafsu serta menutup pintu hidayah dalam hatinya adalah orang yang keras hatinya, tidak menerimana nasihat, serta menghina diri sendiri dan mencampakkan diri ke lembah kebinasaan..

Details

Saturday, August 25, 2012

kenape ko mesti benci borneo?

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
dah lama dh aku x mnulis.. entah pahal.. hilang dh mood aku nak mnulis.. maybe gara-gara peristiwa berdarah tahun lepas.. osah meletup habis mase tu.. haha.. xpelh.. dah lepas.. aku ngan budak tu pun dh bole mmber..

hari ni, dalam area pukul 9.30 or 9.45 pagi, aku landing kat KIA [Kuching International Airport]. yup, aku blaja kat kuching, Sarawak. lebih umum lagi kalau sebut Borneo, sebuah pulau yang mengandung Sabah dan Sarawak. Masuk tahun ni, dah genap 3 tahun setengah aku belaja kat sini. Everything ok,.. kawan, masyarkat.. dan sumelah..... setakat hal-hal kecik tu, i just let it slip by..

kebelakangan, aku agak kecewe.. y?
banyak aku bace orang2 yang menghine Sabah n Sarawak.
Still x ble lupe yang ade sekali tu, aku bace shareI dari senior aku..
pasal ade sorang budak perempuan , dy kutuk habis-habisan Sabah.. termasuklah dengan orang2 nye sekali.. dan ade jugak isu yang same berlaku kat Sarawak, and the same situation, perempuan jugak yang menghine..
1 word that only can describe orang mcm ni... BANGSAT.. sangat2 bangsat...

Teknologi

.Antare point2 yang paling kuat aku tgk org attack, pasal teknologi. Pasal KTM, LRT.. dan bende2 mcm tu jugak la..
Jawapan aku: So what? Biarlah,.. KTM , LRT.. ke ape bende lagi.. tu sume bende yang x perlu la nak diserang sangat.. bukan salah orang Borneo diorang x de teknologi mcm tu.. salahkan pihak2 yang bertanggungjawab keatas bende2 tu.. its not Sarawakian or Sabahan fault.. masing2 bole fikir sape yang bertanggungjawab...

DPT/ passport/ buku biru

Sesiape yang belajar or tinggal kat Sarawak konpem taw ape bende tu.. ade sesetengah orang marah, rase x senang..
Jawapan aku: tu kan dari perjanjian lama. Even member aku yang asal org Sarawak pun x sangka yang kami dari semenanjung kene pkai buku biru tu.. Kan kite 1 Malaysia. So again, tu bkan salah rakyat Sarawak. Ia adalah kesan daripada perjanjian lama. Kalau nak masuhkan, tu bukan tugas kite, tugas org2 atas.. biar mereka buat kerja mereka..

Ketinggalan

Ramai sgt org smnanjung kate orang Borneo ni ketinggalan. Yang slalunye main kat fikiran diorang, orang Srwk Sbh ni tnggal kat utan, pkai pakaian tradisi, naik sampan, ade buaye.. dan yang sewaktu dengannya.
Jawapan aku: Sape ajar ko? ko penah dtg sini?........................ 3 tahun, 3 tahun aku belaja sini, mane ade bende2 mcm tu.. xde.. xde pun bende2 mcm tu.. Come on la, fikir jauh ckit.. diorang pun dah pkai ipad, android, kete, mcm2 lg..blacberry..
klau nak tgk yg lain ckit tu, try cari kat pedalaman.. tu pun kalau ade.. sedangkan hari tu pun ade skola pedalaman dapat hadiah sekolah kluster lg.. ko ade? xde kan..
Pakaian; pakaian diorang okla, xde mcm dlm tv tu.. yang dalam tv tu utk persembahan je selalunye.. yg pihak tv ni pun 1 hal, selalu tunjuk imej mcm tu.. sebab tu fikiran org pun ikut sekali.. kan banyak lagi bende lain yang boleh ditunjuk..
Kawan aku... ramai org Sabah n Sarawak.. aku tgk ok je.. mcm org n9 pun ade gak.. ala, dari aspek bahase, apela sgt.. kdang2 orng N9 pun x paham ape org Kelantan ckp.. perkare biaselh kan.. xperlu mengjine sebenarnye


...ye, aku taw ape korang fikir..

haha.. mcm tino penah ckp kat aku dlu.. "zat, kalau ko crite bnde2 baik kat orang Semenanjung, konpem diorang ingat ko dah "kene" dari org Sarawak hahaha"
ok2, rilek2.. aku tulis bnde ni sebab aku tgk masyarakat kite makin hancur tenggelam dengan kebencian yang x wujud, hancur dek ikut peransaan bodo masing2.. padahal, xde la ape sgt pun..
aku tulis ni, sebab aku nmpak org Borneo sume ok.. xde hal.. stakat bnde2 kecik, ala, xde ape pun sgt.
Just.... jangan cari pasal la.. xkire la kat mane kite berade..jgn buat hal.. even u duduk kat luar negare, u buat hal, mmg mampuih la jawabnye.. Diorang x anti kite, y must kite nak anti org borneo? xde sebab kan.. so, rilek la.. bak kate pm 1 Malaysia.. rilek k.. bnyk lg bende bole buat.. x elok la kalau dok nak menghine negri org.. kang x psal2 kawin pulak.. haha XD

0 comments: